Rengastietoa

Rengasmääräykset

Henkilö- ja pakettiautossa on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana oltava asennettuina talvirenkaat, poikkeuksena esimerkiksi auton kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvät tilapäiset siirrot. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla kesärenkaissa vähintään 1,6 mm (sadekelille suosittelemme vähintään 4 mm urasyvyyttä), talvirenkaissa vähintään 3,0 mm. Käytetyssä renkaassa nastan ulkonema saa olla enintään 2,0 mm. Samalla akselilla renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Autoon saa vaihtaa alkuperäistä alemman nopeusluokan (kuitenkin vähintään Q eli 160 km/h) renkaat. Silloin kuljettajan näkyviin on kiinnitettävä kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus. Auto on muutoskatsastettava, jos renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Vanhoja renkaita ei saa viedä kaatopaikalle, vaan ne tulee toimittaa kierrätyksestä huolehtivaan rengas- tai autoliikkeeseen. Uusien renkaiden hintaan sisältyy kierrätysmaksu.

Milloin kesärenkaat? 

Kesärenkaat saa vaihtaa alle heti talvirengaspakon päätyttyä maaliskuun ensimmäisestä päivästä lähtien, mutta usein tämä ei Suomen olosuhteissa ole järkevää etenkään pohjoisemmassa. Renkaanvaihto kannattaakin ajoittaa maalaisjärkeä käyttäen myöhemmälle kevääseen ajalle, jolloin yöpakkasten ja lumisateiden mahdollisuus alkaa olla epätodennäköistä.

Kun vaihdatat renkaasi ammattilaisella, varmistut samalla, että renkaasi ovat edelleen turvalliset ja käyttökelpoiset. Renkaanvaihtopalvelumme sisältää aina renkaiden kuntotarkistuksen, jossa mitataan urasyvyydet ja tarkistetaan renkaiden yleiskunto.

Milloin talvirenkaat? 

Joka vuosi talvi tulee yllättäen, ja ensilumien aikaan liikenne on kaaoksessa ihmisten luistellessa kesärenkailla. Samalla rengasliikkeet, huoltamot ja autoliikkeet ovat tukossa ja autoilijat joutuvat odottelemaan vuoroaan tuntikausia. Laissa määrätään, että talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun.

Talvirenkaita tulee käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään.. Muinakin aikoina nastarenkaita saa käyttää, jos vain sää tai keli sitä edellyttää. Käytännössä talvirenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun ilman lämpötila laskee pakkasen puolelle ja on mahdollista, että tienpinnat jäätyvät. Etelä-Suomessa tämä ajankohta on yleensä lokakuun alkupuolella. Nastattomia talvirenkaita eli kitkarenkaita käyttävillä vaihtoaika on paljon joustavampi, koska laki ei kiellä kitkojen käyttöä kesälläkään.

Käytännössä pohjoismaisia, pehmeäseoksisia kitkarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun tielämpötilat ovat laskeneet pysyvästi alle 15 asteeseen. Silloin renkaan pinnan lämpö ei pääse nousemaan liian korkeaksi pitkäkestoisessa moottoritieajossakaan. Kitkarenkaita käyttävä autoilija voikin vaihtaa talvirenkaat autoonsa yleensä jo syyskuun loppupuolella ja ajella niillä huoletta vappuun asti – ja välttyä ruuhkilta.

Renkaiden valintatilanteessa

Käytä ainoastaan sellaisia rengaskokoja, jotka on hyväksytty autoosi. Alkuperäiskoot löytyvät rekisteriotteesta. Usein rekisteriotteeseen on lueteltu myös autonvalmistajan hyväksymiä vaihtoehtoisia rengaskokoja. Rengaskokoa voi muuttaa isommaksi tiettyjen asetusten mukaisesti. Lisätietoja saat helpoiten BestDriven asiantuntijalta.

Suosituksia renkaiden valintaan:

  • Käytä ainoastaan yhden valmistajan renkaita kerrallaan, sillä eri valmistajien renkaiden ominaisuudet poikkeavat toisistaan, mikä saattaa vaikuttaa auton ajokäyttäytymiseen.
  • Uusi renkaat vähintään akseli kerrallaan. Paremmat renkaat on turvallisuussyistä asennettava aina taka-akselille riippumatta siitä onko auto etu- vai takavetoinen.
  • Uusi aina venttiilit renkaanvaihdon yhteydessä.
  • Älä muuta renkaan pyörimissuuntaa.

Renkaan ikä

Renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettumaan ajan myötä. Nopeimmin se tapahtuu silloin kun rengas on käytössä auton alla altistuen lämmölle ja auringon valolle. Ikääntymisen vaikutus tuntuu selvimmin pohjoismaisissa, pehmeäseoksisissa talvirenkaissa. Käytännössä, jos renkaita kausivarastoidaan oikein, rengas on menettänyt parhaat talviominaisuutensa noin viiden vuoden kuluttua siitä, kun rengas on otettu käyttöön riippumatta siitä, kuinka paljon kulutuspintaa on jäljellä. Kesärenkaissa ikääntyminen ei vaikuta renkaan ominaisuuksiin läheskään yhtä paljon kuin talvirenkaissa. Toki kesärenkaidenkin suorituskyky kärsii iän myötä, emmekä suosittele yli kymmenen vuotta vanhojen kesärenkaiden käyttämistä.

Euroopassa hyväksytyissä renkaissa on 1980-luvun alusta lähtien käytetty niin sanottua DOT-koodia, joka sijaitsee renkaan kyljessä. Tämä koodi kertoo renkaan valmistusajankohdan. Merkin kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon. Yksi tai kaksi (2000 alkaen) seuraavaa valmistusvuoden. Esimerkiksi koodi ”2009” kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 20 vuonna 2009. Tällainen rengas on 5 vuoden ikäisenä syksyllä 2014 jo menettänyt valtaosan turvallisuusominaisuuksistaan. Jos renkaan kyljestä ei tällaisia koodeja löydy, on rengas valmistettu 1970-luvulla tai aikaisemmin tai sitä ei ole hyväksytty eurooppalaiseen käyttöön. Molemmissa tapauksissa renkaan käyttö johtaa vakavaan turvallisuusriskiin.

Onko riittävää uusia vain kaksi rengasta?

Vetävillä pyörillä renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivällä akselilla. Tämä on yleistä varsinkin etuvetoisissa autoissa. Noin äkkipäätään tuntuisi loogiselle ja taloudelliselle ratkaisulle uusia vain kuluneet renkaat. Turvallisuuden kannalta kuitenkin on parasta, että kaikki renkaat olisivat mahdollisimman tasaisesti kuluneita, jolloin saavutetaan tasapainoisimmat pito-ominaisuudet, erityisesti kaarteissa. Paras kilometritulos renkaille saavutetaankin siten, että niitä vaihdetaan akselilta toiselle, pyörimissuuntaa vaihtamatta noin 7 500 km välein.

Paremmat renkaat – eteen vai taakse? Jos toisella akselilla olleet renkaat ovat selkeästi toista kuluneemmat, tulisi paremmat renkaat asentaa taka-akselille sellaisissa autossa, joissa ei ole ajonvakauden hallintajärjestelmää (ESC). ESC-järjestelmällä varustetuissa autoissa järjestelmä toimii parhaiten silloin, kun renkaat ovat mahdollisimman tasaisesti kuluneet.

Renkaiden säilytys 

Älä jätä renkaitasi nurkkaan lojumaan – renkaat eivät pidä siitä! Ennen renkaiden vaihtoa merkitse renkaiden paikka ja erityisesti niiden pyörimissuunta. Ennen säilömistä renkaat ja vanteet on hyvä pestä miedolla saippualiuoksella. Renkaat säilyvät parhaiten viileässä, pimeässä ja kuivassa tilassa. Säilytä renkaita kaukana öljyistä, polttoaineista ja liuottimista. Ne saattavat vahingoittaa renkaan kumiseoksia. Vanteelle asennettuja renkaita ei ole hyvä säilyttää pystyasennossa. Parhaiten ne säilyvät ripustettuina vanteista tai kyljellään, mieluiten vaikkapa puisella lavalla tai vastaavalla. Irrallaan olevia renkaita tulisi säilyttää pystyasennossa siten, että niiden asentoa vaihdetaan kerran kuussa. Irtorenkaita ei saa riiputtaa eikä kasata päällekkäin.

Helpoimmalla pääset, jos annat BestDriven huolehtia renkaidesi kausisäilytyksestä, johon kuuluu myös säilytyksessä olevien renkaiden ja vanteiden kulutuspinnan ja ilmanpaineiden tarkistus, säilytys asianmukaisissa tiloissa vakuutettuna sekä pesu. Kun renkaat on irrotettu autosta, ne on syytä ainakin silmämääräisesti tarkistaa alkavien vaurioiden varalta. Jos renkaiden kunto herättää pientäkään epäilystä, kannattaa antaa BestDriven asiantuntijoiden tarkistaa renkaat. Jos renkaat ovat esimerkiksi epätasaisesti kuluneet, auton alustassa on todennäköisesti vikaa. Mitä nopeammin vika havaitaan, sitä edullisemmaksi korjaaminen tulee.